Referenser

Ett urval exempel på kunduppdrag

Kontakta gärna oss på Lexicon om du vill ha fler kundreferenser eller exempel på kompetenslösningar som vi kan erbjuda er.

“Lexicons konsulter synliggjorde våra effektmål, tog fram en handlingsplan och hjälpte oss att navigera rätt i förbättringsarbetet. Våra kompetensspecialister har nu fått rätt förutsättningar, att tillsammans med de postansvariga, säkerställa kompetensen hos våra ombuds 12 000 med­arbetare. Förbättringsarbetet har gett direkta mätbara förbättringar i vår verksamhet samt möjliggjort att tillsammans med våra ombud ständigt förbättra kundmötet.”
Leena Pajunen, Chef Ombudsstöd, Posten

”Med vår app, EBS Play, kan vi på ett modernt och effektivt sätt distribuera video som hjälper våra medarbetare att utvecklas i sin yrkesroll. Lexicon har genom sin innovationsförmåga och kompetens skapat stora värden för vår organisation.”
Stefan Järvetun, Eniro Business School

“Vi testade först Lexicons SOL-metod med 60 chaufförer i Stockholm. Resultatet blev ett engagemang och en kreativitet kring mötet med våra kunder som vi inte hade kunnat drömma om. Nu kör vi vidare i resten av Sverige och Norden. Lexicons SOL är modellen för oss!”
Charlotte Ingman, HR Manager, Jetpak Sverige

”Mekonomen är ett företag i ständig tillväxt och vi har ett kontinuerligt behov av att utveckla våra medarbetare. Lexicon har under ett antal år bland annat stöttat oss på Mekonomen med ett företagsanpassat ledarutvecklingsprogram för våra affärschefer och på så sätt bidragit till att säkerställa att vi har duktiga och kompetenta medarbetare inom vår verksamhet.”
Siri Unander-Scharin, HR-chef koncern, Mekonomen AB

”Utbildningen har gjort oss alla bättre på att både reflektera över – och diskutera – våra roller och attityder på arbetsplatsen. Lexicon lyckades också väldigt bra med att hitta en nivå på innehållet som gjorde att man, oavsett tidigare erfarenheter, fick ett bra utbyte av kursen.”
Anders Nygårds, VD, Arctic Paper Grycksbo AB

“För att fortsätta hålla oss i framkant måste alla förstå och ta till sig de övergripande målen. De gjorde en fantastisk insats och fick alla att inte bara förstå våra övergripande mål utan ta till sig dem och omsätta dem till vad de innebär för var och en så att alla drar i samma riktning.”
Nicklas Walldan, Chef teknik, service och utveckling, Vasakronan

”För ett bolag i ständig tillväxt och som dessutom är branschledande är det helt nödvändigt att alla drar i samma riktning. Genom Affärsmannaskapsutbildningen har vi nu stärkt medarbetarnas förståelse för helheten, sitt egna bidrag och hur olika funktioner samverkar. Detta har varit nödvändigt för att vi ska nå våra uppsatta mål.”
Berry Lumpkins, HR Business Learning, Siemens Denmark

“Resultatet är att varje individ i företaget har utvecklats och detta har skapat både ökad trivsel på jobbet och fler, samt nöjdare, kunder.”
Kenny Thorén, VD, Motek

”Effekten har blivit tryggare, proffsigare och gladare studerande hos oss på SCoTT! Deltagarna berömmer engagemanget och har själva imponerats av vilka stora personliga förändringar de vunnit, inte minst för självförtroendet. Sjukt bra, var en av kommentarerna.”
Michael Rocking, rektor SCoTT

“Tillsammans med Lexicon har vi på Roche Diagnostics på ett mycket framgångsrikt sätt höjt våra medarbetares kompetensnivå inom kommunikation.”
Marie-Louise Howett, Director of HR & Communications, Roche Diagnostics Scandinavia AB

Nytt bränsle på både personlig och övergripande nivå 
”I samband med utbildningar för våra medlemmar har Lexicon skapat unika utbildningskoncept som fokuserat på bensin­handlarnas personliga utveckling, affärsmässighet och servicekänsla. Utbildningar som gett deltagarna nya insikter, nya verktyg och ny energi att driva och utveckla sina verksamheter.”
Robert Dimmlich, VD, Svensk Bensinhandel

1 500 serviceproffs i Sveriges trefaldigt bästa hotellkedja
“Lexicon har under tre års tid utbildat alla Clarions medarbetare i service och bemötande och samtidigt förstärkt och förankrat våra värderingar och vårt kundlöfte: Clarion loves you. Jag ser det inte som en slump att vi under samma period har vunnit Grand Travel Award för Sveriges bästa hotellkedja. Aldrig har jag hört så mycket positivt från samtliga yrkeskategorier. De känner sig helt enkelt utvalda som fått vara med.”
Ulrika Rosén, Director, Passion at Clarion

Skräddarsydd utbildning för högsta möjliga ambitioner
“Vår strävan och vision är att vara luftens bästa val genom att erbjuda luftens bästa service. Utbildningens handfasta innehåll och utbildarens passionerade engagemang blev en succé hos vår kabinpersonal. Den har definitivt medverkat till att vi har kunnat bibehålla vår position som nummer ett på kundnöjdhet i vår bransch.”
Annette Frejsjö, C/A manager Sweden, Thomas Cook Airlines

“Genom vårt samarbete med Lexicon utvecklar vi våra medarbetare i merförsäljning och merservice samtidigt som vi tränar våra chefer i hur de agerar som säljledare. Genom att arbeta med alla, både chefer
och medarbetare, parallellt kan vi nå en långsiktig effekt och skapa verklig
förändring, nöjdare kunder och bättre resultat!”
Per Bergman, Ansvarig kompetensutveckling, Apoteket Hjärtat

”Styrkan ligger i enkelheten. De arbetar på ett mycket konstruktivt och entusiasmerande sätt, de lotsar oss till högre höjder och att våga ta steg utanför vår komfortabla zon. Ett mycket bra upplägg som vi arbetade efter var coachning i sälj för teamledarna, som i sin tur coachar sina team. Under tiden genomförde vi ett antal gemensamma workshops för teamen. Allt detta la grunden till ett gemensamt arbetssätt – allt från vårt affärssystem till att veta var vi befinner oss i processen för att vinna en affär. Det har stärkt oss ofantligt i arbetet med att lyckas ta avsluten med kund.”
Stina Nord, VD Assessio Sverige

Vinstaffärer med ICA-skolans kunskapsrecept
”Inom ICA har vi 6 000 medarbetare med olika behov och det ställer mycket höga krav på den som ska sköta utbildningen. Lexicon Projekts personliga kontakt och förmåga att förstå är guld värd.”
Ann Hennicks, ansvarig för ICA Skolan

Ingen match att matcha kundbehoven för Poolia
”Med Lexicon är inget omöjligt. Vi nämnde ett behov över telefon och inom kort hade vi fått en ny kurs som utformats exklusivt för oss.”
Andreas Rudberg, konsultchef vid Poolia

Extra hög servicekänsla hos Sodexo
”På Sodexo har vi en grundregel att alla våra projektledare ska gå Lexicons projektledarutbildning. De får på så vis rätt verktyg och förutsättningar för att nå sin toppnivå som projektledare. Efter utbildningen har alla medarbetare varit nöjda och upplever att de har fått en extra trygghet för sin arbetsroll.”
Gabriella Soldani, Competence Manager, Sodexo

”Vi erbjuder våra kunder en mycket hög kvalitet, för att kunna leverera denna krävs att våra medarbetare har den rätta kompetensen. Samtidigt har också vår verksamhet sina unika utmaningar. Den skräddarsydda lösningen till vår Förvaltarutbildning, som vi arbetade fram tillsammans med PLUS, passade oss därför helt perfekt.”
Stefan Dahlgren, Utvecklingschef, HSB Riksförbund

”Våra medarbetares kunskaper ger oss ett enormt värde, inte minst genom vårt fördel­aktiga rykte som arbetsgivare. Det är inte ovanligt att nya medarbetare som söker sig till oss uppger att vårt fokus på personlig kompetensutveckling bidrog till deras val.”
Cecilia Elmestål, Distriktschef, SKB

”Vi har genomfört ett resultatrikt projekt där våra 1500 användare fick en ny standardiserad IT-arbetsplats, och där har Lexicons utbildning bidragit till en stor del av framgången. Lexicon tog också ett helhetsansvar för all kursadministration, vilket har sparat oss mycket tid. Vi har jobbat med Lexicon i flera år och kommer att fortsätta vårt samarbete framöver!”
Janne Wramner, leverantörsstyrning IS/IT, Svenskt Näringsliv

”Efter ett antal leverantörsträffar föll valet på Lexicon och så här i efterhand kunde vi inte ha gjort ett bättre val. Trots Lexicons storlek har förhållandet mellan oss känts familjärt – och väldigt proffsigt. Vi har kunnat påverka både utbildningar och konsulthjälp för att få det så Preem-anpassat som möjligt. Vårt goda projektresultat har till stor del kommit från Lexicons stora kunnande.”
Henrik Pettersson, Projektledare Office 2010, Preem AB

”Lexicon har hjälpt oss hela vägen med att ta fram vår SharePoint-portal.
Direkt från början har de visat att de förstår våra behov, och de har fått hela personalen med på banan med anpassade utbildningar, användarhandledningar och inte minst lyhördhet och engagemang.”
Carina Troedsson, HR-chef, Fredells Byggvaruhus

”Lexicon har kunnat stödja oss genom hela processen, med design, funktionalitet, produktion och utbildning. Detta gjorde att vi hela tiden kände oss trygga i att fokusera på vår egen affär. Deras kunskap, flexibilitet och engagemang har varit avgörande för skapa en enkel och effektiv hemsida som fyller våra syften.”
Stein Ertzgaard, VD, Clearmaker

”Apoteket AB har gjort ett omfattande systembyte, vilket berörde alla medarbetare. Lexicon producerade pedagogiska användarmanualer och funktionsbeskrivningar för olika målgrupper. Det är ett nöje att samarbeta med en så engagerad och kompetent leverantör.”
Peter Stackelberg, Systemförvaltare, Apoteket AB