Versionshantering i SharePoint

Senaste rapporten, Nyaste rapporten, vilken version gäller?

Arbeta med versionshantering i SharePoint

Arbeta med versionshantering i SharePoint

Spara olika versioner "för säkerhets skull"

Man är ju alltid lite orolig över att tappa information. För att vara helt säker är det inte helt ovanligt att man sparar om dokumenten med olika namn, med resultatet att total förvirring uppstår. Malins rapport, Johans rapport, Senaste rapporten, Ny rapport… olika personer jobbar med olika rapporter och till slut råder total förvirring.

Hitta tidigare versioner av dokumentet

Om ni har versionshantering påslagen i SharePoint får du helt automatiskt tillgång även till gamla versioner. Alla jobbar i samma dokument från SharePoint.

Om du vill få koll på tidigare versioner öppnar du bara Arkiv-fliken i Word, Excel eller PowerPoint. Om du har Office 2013 ser du versionerna direkt. Om du har Office 2016 klickar du på Historik till höger (raden under Spara som).

Här har du en lista med alla tidigare versioner – när de är gjorda och av vem. Om du klickar på en gammal version öppnas den upp.

Jämföra olika versioner

När du öppnar en gammal version i Word kommer knappen Jämför att visas på skärmen. När du klickar på den kan du jämföra den äldre versionen med den senaste versionen och se hur de skiljer sig åt.

 

 

Tillbaka till listan med blogginlägg