Öppna kurser
Så lyckas du som företag i Sociala medier
Med rätt strategi och genomförande hittar du nya kunder, bygger ditt varumärke och stärker relationerna med befintliga kunder.
Den här utbildningen handlar om hur du som företag lyckas med din kommunikation i sociala medier. Utbildningen ger dig verktyg för att skapa en strategi och innehåll som fungerar i de olika plattformarna som Linkedin, Facebook, Instagram och Youtube.
Det finns ingen genväg till att lyckas i det sociala bruset men efter den här utbildningen kommer du ha en strategisk grund, verktyg och nya kunskaper för att utveckla den digitala resan i sociala medier.
Utbildningsmål
Kunskap och insikt hur du bygger en lyckad närvaro i sociala medier och grunden till en strategi och mängder med inspiration för att skapa relevant innehåll.
Förståelse i hur du kombinerar din egen insats och köpt synlighet och vilka möjligheter som finns .
Målgrupp
Utbildningen passar dig som jobbar med marknadsföring och kommunikation i företaget och vill bygga på din kunskap, insikt och resultat.
Förkunskaper
Du behöver inga förkunskaper.
Nästa steg
Vi erbjuder fördjupade utbildningar i hur man lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram i allt från strategin bakom betald synlighet, annonstyper och hur man använder data för analys och optimering.
Innehåll - Så lyckas du som företag i Sociala medier
- Hur den digitala revolutionen förändrat vårt beteende och de möjligheter som skapats.
- Hur väljer och kombinerar man bland dessa kanaler för att nå framgång.
- Hur bygger man en bra och långsiktig strategi för närvaro som fungerar
- Vilket innehåll och syfte fungerar i de olika kanalerna.
- Bygga sitt varumärke genom Social Selling
- Hur sätter man mål och vad ska man ha för förväntningar
- Workshop för genomförandekraft
PROGRAM
9.00 Välkommen
Presentation av kursledaren och deltagare och genomgång av mål och förväntningar
9.20 Sociala medier i den digital revolutionen
- Hur påverkas vi av den exponentiella utvecklingen av informationsteknologi?
- Hur har sociala medier påverkat vår kommunikation och köpbeteende?
- En nulägesanalys och de möjligheter som finns för ditt företag
10.00 Fika
10.15 Strategi & urval av social kanaler
- Strategi - Vi går igenom en arbetsmodell att arbeta med från skapande till implementering.
- Hur du sätter mål och vad det är för nyckeltal som leder till resultat
- Vi går igenom hur de olika sociala kanalerna Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube fungerar och dess styrkor och
svagheter.
11.15 Digitalt nätverkande - Social Selling
- Affärer bygger på relationer och förtroende och digitala affärsnätverk som Linkedin blir allt viktigare för att utveckla ditt
personliga varumärke. - Vi går igenom hur du kan använda social selling för att bygga relationer och stärka ditt och företagets varumärke.
12.00 Lunch
13.00 Skapa innehåll som når fram och engagerar
- Det svåra idag är inte att nå ut utan att nå fram. Vi reder ut skillnaderna och visar på exempel på de olika resultaten.
- Vad skiljer ett inlägg som passerar obemärkt förbi jämfört med ett som målgruppen ser och ger den önskade effekten?
14.30 Kampanjer i sociala medier - strategi för en lyckad kampanj
- Betald annonsering sociala medier - Vart börjar man?
- Vilka segmenterings- och optimeringsmöjligheter finns för respektive kanal?
Ni får med er tips och råd för att få resultat av er investerade mediabudget.
15.00 Fika
15.20 Workshop för genomförandekraft
- Du får tillsammans med kursledaren och gruppen börja på just din strategi med Varför, Var, Vad, När och Hur.
- I bruset i medierna och algoritmerna som styr våra flöden är video nyckeln.
- Vi går igenom hur du själv med enkla medel kan skapa videor för publicering på webbsidor eller sociala medier.
- Tips gällande utrustning, redigering och appar och vi testar och skapar tillsammans.
16.30 Summering av kursen och frågestund
17.00 Dagen avslutas
Utbildningen genomförs i samarbete med den Digitala PT:n Johan Bollman