ITIL® Systemförvaltning med pm3 & ITIL® i samverkan

På den här kursen lär du dig helheten inom systemförvaltning med förvaltningsmodeller, processer, organisation och roller för styrning, ledning och effektiv förvaltning av IT-system.

Utbildningsmål

Vi blandar teori med praktik och har stort fokus på att du snabbt och enkelt ska kunna realisera dina nya kunskaper i din normala arbetsmiljö.

Under kursens workshop tillägnar du dig praktiska kunskaper för att kunna leda systemförvaltningsuppdrag och verka i en komplex organisation, både internt och mot externa kunder.

Kursfakta

Typ Öppen
Längd 2 dagar
Ditt pris 20 900 kr exkl. moms
Klippkort Ja
Planerad 0 orter
0 tillfällen
  • Bygga upp en fungerande organisation med tydliga roller för systemförvaltning
  • Etablering av förvaltningsmodell, förvaltningsplan och stödjande ITIL®-processer
  • Planera, styra, leda och följa upp definerade förvaltningsobjekt
  • Underhålla och utveckla förvaltningsprodukter med hög kvalitet och tillgänglighet
  • Minimera osäkerhet och risk med valda metoder och processer
  • Använda nyttovärdering för att möta verksamhetsbehoven
  • Fokusera på kontinuerlig förbättring genom inbäddad inlärning på arbetsplatsen
  • Använda konceptet ”Enkla Förvaltningen” ,ett pragmatiskt synsätt på snabb och effektiv etablering

Innehåll

Introduktion till systemförvaltning

  • Begreppsvärld inom systemförvaltning
  • Struktur och helhetsperspektivet. Hur hänger allt ihop?
  • Helhetsåtagande ”End to End”. Behövs detta och hur?
  • Modeller och metoder, livscykler och processer
  • Jämförelser moderna metoder med traditionella metoder
  • Systemförvaltning som nyttovärdedriven leverans
  • Continuous Delivery - kontinuerliga och automatiserade förbättringar

Vad är förvaltning?

  • Generellt och systemförvaltningsspecifikt
  • Mål, målsättning, aktiviteter och kostnader
  • Övertagande från utvecklingsprojekt till förvaltning inkl checklista

Förvaltningsmodeller, stödjande processer och ramverk

  • pm3 -modellen samt en inblick i ITm5 och COBIT
  • ITIL® v4- processerna inom Service Support och Service Delivery
  • ITIL® v4 - livscykelperspektivet och de nya processerna
  • Lifecycle Management (AM & SAM)
  • ITsmf - stöd och intresseorganisation
  • Trender
  • Fokusera på affärsvärde

Organisation & Roller

  • Organisationens struktur
  • Styrning vs ledning
  • Förvaltningsroller inom verksamhet & IT
  • Säkring av ”End to End” åtagande med drift, teknik och support
  • Organisatoriska mål och processmål
  • Verktyg och hjälpmedel. Förstudie, RACI-modell, intressentmatris och planeringsansvar
  • Agila arbetssätt, KANBAN

Förvaltningsplanering

  • Varför planera? Hur planera?
  • Planeringsunderlag och planeringsstruktur
  • Förvaltningsplan och operativ plan, vad ingår?
  • Årsplanering, strategisk planering, ändring och releaseplanering
  • Möten. Vilka är viktiga? Exempel på agendor och periodicitet

Ändringshantering

  • Vad betyder det att ha kontroll på ändringar?
  • Mål, effektivitetsmål
  • Change control och RFC, nyttobaserad prioritering
  • Verktygsstöd
  • Styr och kontrollfunktioner CCB/CAB/ECAB

Releasehantering

  • Vad ingår?
  • Mål, produktivitetsmål
  • Framgångsfaktorer för Releasehantering
  • Release Automation
  • Agila metoder

Konfigurationshantering

  • Konfigurationsidentifiering-kontroll, verifiering/validering och Revision
  • Konfigurationsobjekt (CI’s) och CMDB
  • Syfte och nytta
  • Verktygsstöd

Testhantering

  • Testfilosofi, "The safe assumption, untested code doesn't work."
  • Verktygsstöd
  • Test Automation

Informationssäkerhet & IT-Revision

  • Riskbedömning, Riskanalys (BIA), Riskhantering
  • Kontinuitetsplanering, katastrofplanering och tester, D/R-lösningar
  • MSB, Ledningssystem, ISO/IEC27000
  • IT-revision. Varför revision och hur kan förvaltningen hjälpa till?

Förvaltningsavtal och uppföljning

  • Mellan vilka parter? Vad ska jag tänka på?
  • Vad skall följas upp och hur? Val av KPI:er
  • Om vi inte vet var vi är, har vi svårt att se vart vi ska …

”Enkla Förvaltningen”

  • Inblick i konceptet ”Enkla Förvaltningen”
  • Tips och råd hur man etablerar enkel och fungerande förvaltning.
  • Förvaltningsetablering
  • Prioritering – ”behandla inte alla lika”
  • Förvaltningsprocessen och förvaltningens ramverk
  • Sätt rätt nivå med mognadsmodeller och jobba rätt med matriser
  • Sund relation mellan verksamhet och IT samt mot externa partners