ITIL® Systemförvaltning med pm3 & ITIL® i samverkan
På den här kursen lär du dig helheten inom systemförvaltning med förvaltningsmodeller, processer, organisation och roller för styrning, ledning och effektiv förvaltning av IT-system.
Utbildningsmål
Vi blandar teori med praktik och har stort fokus på att du snabbt och enkelt ska kunna realisera dina nya kunskaper i din normala arbetsmiljö.
Under kursens workshop tillägnar du dig praktiska kunskaper för att kunna leda systemförvaltningsuppdrag och verka i en komplex organisation, både internt och mot externa kunder.
Kursfakta
Typ | Öppen |
---|---|
Längd | 2 dagar |
Ditt pris | 20 900 kr exkl. moms |
Klippkort | Ja |
Planerad |
0 orter 0 tillfällen |
- Bygga upp en fungerande organisation med tydliga roller för systemförvaltning
- Etablering av förvaltningsmodell, förvaltningsplan och stödjande ITIL®-processer
- Planera, styra, leda och följa upp definerade förvaltningsobjekt
- Underhålla och utveckla förvaltningsprodukter med hög kvalitet och tillgänglighet
- Minimera osäkerhet och risk med valda metoder och processer
- Använda nyttovärdering för att möta verksamhetsbehoven
- Fokusera på kontinuerlig förbättring genom inbäddad inlärning på arbetsplatsen
- Använda konceptet ”Enkla Förvaltningen” ,ett pragmatiskt synsätt på snabb och effektiv etablering
Innehåll
Introduktion till systemförvaltning
- Begreppsvärld inom systemförvaltning
- Struktur och helhetsperspektivet. Hur hänger allt ihop?
- Helhetsåtagande ”End to End”. Behövs detta och hur?
- Modeller och metoder, livscykler och processer
- Jämförelser moderna metoder med traditionella metoder
- Systemförvaltning som nyttovärdedriven leverans
- Continuous Delivery - kontinuerliga och automatiserade förbättringar
Vad är förvaltning?
- Generellt och systemförvaltningsspecifikt
- Mål, målsättning, aktiviteter och kostnader
- Övertagande från utvecklingsprojekt till förvaltning inkl checklista
Förvaltningsmodeller, stödjande processer och ramverk
- pm3 -modellen samt en inblick i ITm5 och COBIT
- ITIL® v4- processerna inom Service Support och Service Delivery
- ITIL® v4 - livscykelperspektivet och de nya processerna
- Lifecycle Management (AM & SAM)
- ITsmf - stöd och intresseorganisation
- Trender
- Fokusera på affärsvärde
Organisation & Roller
- Organisationens struktur
- Styrning vs ledning
- Förvaltningsroller inom verksamhet & IT
- Säkring av ”End to End” åtagande med drift, teknik och support
- Organisatoriska mål och processmål
- Verktyg och hjälpmedel. Förstudie, RACI-modell, intressentmatris och planeringsansvar
- Agila arbetssätt, KANBAN
Förvaltningsplanering
- Varför planera? Hur planera?
- Planeringsunderlag och planeringsstruktur
- Förvaltningsplan och operativ plan, vad ingår?
- Årsplanering, strategisk planering, ändring och releaseplanering
- Möten. Vilka är viktiga? Exempel på agendor och periodicitet
Ändringshantering
- Vad betyder det att ha kontroll på ändringar?
- Mål, effektivitetsmål
- Change control och RFC, nyttobaserad prioritering
- Verktygsstöd
- Styr och kontrollfunktioner CCB/CAB/ECAB
Releasehantering
- Vad ingår?
- Mål, produktivitetsmål
- Framgångsfaktorer för Releasehantering
- Release Automation
- Agila metoder
Konfigurationshantering
- Konfigurationsidentifiering-kontroll, verifiering/validering och Revision
- Konfigurationsobjekt (CI’s) och CMDB
- Syfte och nytta
- Verktygsstöd
Testhantering
- Testfilosofi, "The safe assumption, untested code doesn't work."
- Verktygsstöd
- Test Automation
Informationssäkerhet & IT-Revision
- Riskbedömning, Riskanalys (BIA), Riskhantering
- Kontinuitetsplanering, katastrofplanering och tester, D/R-lösningar
- MSB, Ledningssystem, ISO/IEC27000
- IT-revision. Varför revision och hur kan förvaltningen hjälpa till?
Förvaltningsavtal och uppföljning
- Mellan vilka parter? Vad ska jag tänka på?
- Vad skall följas upp och hur? Val av KPI:er
- Om vi inte vet var vi är, har vi svårt att se vart vi ska …
”Enkla Förvaltningen”
- Inblick i konceptet ”Enkla Förvaltningen”
- Tips och råd hur man etablerar enkel och fungerande förvaltning.
- Förvaltningsetablering
- Prioritering – ”behandla inte alla lika”
- Förvaltningsprocessen och förvaltningens ramverk
- Sätt rätt nivå med mognadsmodeller och jobba rätt med matriser
- Sund relation mellan verksamhet och IT samt mot externa partners