Öppna kurser

ITIL 4® Foundation - Accelererad kurs

Den här grundläggande två-dagars utbildningen i ITIL® 4 Foundation ger en bra grund att stå på för hantering av informationsteknologi i en modern serviceekonomi. Kursen ger dig också förberedande kunskaper inför din ITIL® 4 Foundation certifiering.

Den här kursen hjälper dig att utforska ITIL® 4:s ”end-to-end” digital/IT-driftmodell i syfte att skapa, levera och ständigt förbättra tekniska produkter och tjänster, samt hur teknik- och IT-team i nära samarbete med verksamheten spelar en avgörande roll för en framgångsrik affärsstrategi.

  • Två dagars kurs med instruktör
  • Förberedande testprov och frågor
  • ITIL® 4 Foundation certifieringsvoucher 

Denna kurs är accelererad och genomförs på två dagar och kräver en del självstudier. Vill du gå kursen i en lugnare takt rekommenderar vi vår tre-dagars kurs. ITIL 4 Foundation 

Allt kursmaterial och själva certifieringstestet är på engelska.

The ITIL® 4 Foundation courses on this page are offered by The Service Corporation, accredited by PeopleCert.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

ITIL® 4-ramverket bygger på etablerade metoder för IT tjänstehantering (ITSM) i samklang med begrepp som kundupplevelse, värdeströmmar och digital transformation. ITIL® 4 är baserat på nya arbetsmetodiker som Lean, Agile och DevOps.

Förkunskaper
Inga 

Kursinnehåll
Key Concepts of Service Management

  • Service
  • Utility
  • Warranty
  • Customer
  • User
  • Service management
  • Sponsor

Key Concepts of Value Creation

  • Cost
  • Value
  • Organisation
  • Outcome
  • Output
  • Risk
  • Utility and Warranty

Key Concepts of Service Relationships

  • Service offering
  • Service relationship management
  • Service provision
  • Service consumption

The Seven Guiding Principles

  • Focus on Value
  • Start Where You Are
  • Progress Iteratively with Feedback
  • Collaborate and Promote Visibility
  • Think and Work Holistically
  • Keep it Simple and Practical
  • Optimise and Automate

Four Dimensions of Service Management

  • Organisations and People
  • Information and Technology
  • Partners and Suppliers
  • Value Streams and Processes

The Service Value Chain activities

  • Plan
  • Improve
  • Engage
  • Design & Transition
  • Obtain/Build
  • Deliver and Support

ITIL® Practises

  • General Management Practises
  • Service Management Practises
  • Technical Management Practises

How Key ITIL® Practises Fit within the Service Value Chain

  • Continual Improvement
  • Change Enablement
  • Incident Management
  • Problem Management
  • Service Request Management
  • Service Desk
  • Service Level Management

Den här kursen levereras både på svenska och engelska beroende på tillfälle.