Java4Women - Lexicon utbildar framtidens IT-utvecklare

Ett samarbete med TNG och Arbetsförmedlingen

På uppdrag av Arbetsförmedlingen och rekryterings- & bemanningsföretaget TNG kommer Lexicon nu att genomföra en anpassad längre Javautbildning med syfte att sysselsätta fler kvinnliga javautvecklare. Målet med satsningen är att sträva efter en jämnare könsfördelning och en ökad mångfald i IT-branschen.

IT-branschen lider av underskott på utvecklare. Och på kvinnor. För att möta dagens och framtidens kompetensbehov krävs nya metoder för att hitta digitala talanger med rätt kompetens, talang och potential. Java4Women pågår i fyra månader med start i oktober.

Lexicon, som utför utbildningen, arbetar tillsammans med TNG för att identifiera sökande med störst potential, tekniskt kunnande, intresse och motivationskraft via TNGs fördomsfria rekryteringsmetodik med bl.a. kompetensbaserade intervjuer och arbetspsykologiska tester samt Lexicons kunskapstester – allt för att klara utbildningen och kunna bidra hos framtida arbetsgivare, även om de saknar tidigare erfarenhet av programmering.

”Våra koncept och metoder för att kompetensutveckla såväl dagens som framtidens tekniker och utvecklare i den svenska IT-branschen är framgångsrika. Med Blended Learning får vi träffsäkra samt tids- och kostnadseffektiva genomföranden. De går också i programform att anpassa till såväl de övergripande effektmålen som till en individs eller grupps specifika kunskapsmål”, säger Lexicons VD Frederik Johansson.

Läs mer om Java4Women här.