Beskrivning av appar
Kort beskrivning av utvalda Microsoft 365-appar
Excel
Excel är ett kraftfullt verktyg för att hantera data, beräkningar och visualisering. Med enkla verktyg kan även den ovane få hjälp med kalkyler och listor för att sedan presentera informationen i ett grafiskt diagram. För den vane finns verktyg för avancerade beräkningar, dataimport, pivottabeller, PowerPivot (Power BI), makron och mallar. Excel nås från valfria datorenheter.
Forms
Med Forms kan du snabbt skapa undersökningar, frågeformulär och omröstningar. Frågorna kan värderas, du kan ge kommentarer, markera vad som är rätt och fel och infoga multimedia. Svaren syns i realtid och kan administreras efteråt.
Lists
Lists är en smart app för att spåra information och organisera arbete. Användare kan skapa, dela och hantera listor för att organisera händelser, problem, tillgångar och mer. Listorna utseende kan anpassas och innehålla status, bilder, förfallodatum, länkar och mer. Listorna synkroniseras i realtid och kan hanteras direkt i Teams. Med Power Automate kan effektiva arbetsflöden anpassas. Lists finns för både dator och mobiltelefon.
Loop
Lopp-appen består av tre delar.
Loop-komponenter är olika typer samarbetsverktyg som synkroniserar sitt innehåll i realtid. Komponenterna kan användas för olika former av arbetsflöden, exempelvis listor, tabeller och anteckningar. Komponenterna kan hanteras från en mängd Microsoft 365-appar.
Loop arbetsytor är delade utrymmen i Loop-appen där team grupperar allt som är viktigt för olika projektet.
Loop-sidor hanterar informationen på arbetsytorna i Loop-appen. Där samlar teamet Loop-komponenter, länkar, uppgifter och all annan information som tillhör projekten. Sidorna kan delas mellan Microsoft 365-apparna som en länk eller en inbäddad Loop-komponent.
OneDrive för företag
Med OneDrive lagrar du dina arbetsfiler online och kommer därmed åt dem på valfri enhet (dator, mobil, surfplatta). Du kan synkronisera filer för att arbeta smidigt med dem från Utforskaren, även när du inte har uppkoppling. Från OneDrive kan du dela mappar eller filer med interna eller externa personer. Vid delning av filer kan ni samredigera och hantera versioner direkt från programmen eller OneDrive.
OneNote
OneNote är din digitala anteckningsbok och den är uppbyggd som en pärm med flikar. Du kan skriva, rita, formatera och infoga olika typer av objekt. Du kan tagga anteckningar för bättre sökbarhet. Du kan framför allt dela din anteckningsbok för ett effektivt samarbete. Typiska användningsområden är att använda OneNote integrerad i Teams, där din arbetsgrupp/projektgrupp samlar mötesanteckningar och annan typ av information. OneNote finns som webbversion, skrivbordsversion för Windows och som mobil app.
Outlook
Microsoft 365-sviten innehåller Outlook med funktioner både för e-post, kalender, kontakter och To Do-uppgifter. Outlook är även integrerad med andra appar som Word, Excel och PowerPoint, vilket möjliggör smidig samverkan och filhantering. Eftersom Outlook är en molntjänst, kommer du åt informationen från valfri datorenhet med internetuppkoppling.
PowerPoint
Med PowerPoint presenteras information grafiskt, kortfattat och förenklat i en rad bilder. Bildspelet kan exempelvis användas vid föreläsningar, digitala Teams-möten och visas självgående och förinspelat. Med animeringar blir presentationen mer spännande och behåller åhörarnas uppmärksamhet.
PowerApps
Med PowerApps skapar du egna företagsappar för mobil och webb, utan att behöva programmera!
Power Automate
Med Power Automate sparar du tid genom att skapa automatiserade arbetsflöden mellan webbappar och tjänster. Du kan även ansluta till lokala datakällor. Du bygger ett flow med tjänster, triggers, åtgärder och villkor. När dessa kombineras med mer avancerade komponenter, såsom slingor, går det att skapa intelligent automatisering som ansluter dina olika datakällor och mål. Vanliga flöden, är att få aviseringar (exempelvis nyheter), kopiera filer automatiskt, samla in data och hantera godkännandeprocesser.
Power BI
Med Power BI skapar du funktionsbaserade, dynamiska och engagerande datainstrumentpaneler som du dessutom kan dela.
Planner
Med Planner skapar du aktivitetsplaner för olika projekt och grupper, organiserar och tilldelar uppgifter, delar filer och konverserar med gruppen. Ett enkelt verktyg att komma igång med som ger en bra överblick. Planner är webbaserad och finns även som mobil app. Planner är även lämplig att integrera med Teams.
SharePoint
Med det kraftfulla verktyget SharePoint delar du information i organisationen via behörigheter. Ofta används SharePoints kommunikations-webbplatser som intranät. Du kan skriva och ta del av nyheter, lagra filer, skapa listor, länka till filer eller program och webbsidor samt se de senaste aktiviteterna.
Stream
Med Stream skapar och delar du videofilmer – ungefär som en intern YouTube. Filmerna kan exempelvis användas för presentationer eller i utbildningssyfte. Du kan använda # (hashtags), thumbnails, välja om kommentarer ska användas och vilka som ska få ta del av filerna. När du spelar in möten i appen Teams, sparas filmerna i Stream.
Sway
Med Sway kan du snabbt och enkelt skapa proffsiga, digitala presentationer, rapporter och nyhetsbrev med text, bild och video. Du kan exempelvis utgå från ett befintligt Word-dokument eller en PowerPoint-presentation. Programmet hjälper dig med layout och presentationsförslag. Dina presentationer kan visas på telefon, surfplatta eller dator - utan att du behöver tänka på att anpassa dem. Du kan samarbeta i Sway och enkelt dela med dig på sociala medier via OneDrive och mejl.
Teams
Teams är en chattbaserad arbetsyta för samarbete där du och din arbetsgrupp får tillgång till allt ni behöver i MS 365. Teams finns som skrivbordsversion och mobila enheter. Med Teams vävs fler delar av MS 365 samman i en samlad yta. Det kan vara arbetsgruppens/projektgruppens konversationer, möten, filer, planering och anteckningar. Det går även att anpassa arbetsytan med kopplingar till flera externa platser och appar. Är Teams rätt konfigurerat blir det ett naturligt nav för samarbete och kommunikation.
To Do
To Do är en enkel och smart app som finns online, som skrivbordsversion för Windows och som mobil app. Med To Do kan du på ett enkelt sätt hålla reda på dina uppgifter och fokusera på det som är viktigt, vilket gör det enklare att prioritera. Uppgifterna synkroniseras med Outlook uppgifter. Ni kan även dela To Do-listor för att ha gemensamma uppgifter. Med appen Planner arbetar du med uppgifter i större projekt och med kollegor. De uppgifter du tilldelas där återspeglas i To Do.
Whiteboard
Whiteboard är ett utmärkt verktyg för samarbete. Inbjudna kan rita, infoga grafiska symboler, text, bilder, dokument, länkar, videor och mallar (med både grafik och förslag på innehåll). Whiteboard-tavlan kan integreras vid Teams-möten och exporteras som en bild eller PDF. Uppdateringarna sker i realtid och nås både från datorenheter och mobiltelefoner.
Viva Engage
Viva Engage är en vidareutveckling appen Yammer. Där finns fler funktioner för ledarskapsengagemang, kunskapshantering och analys. Viva Engage är företagets egen sociala plattform för informationsdelning i mer socialt anpassade communities. Du kan arbeta med Viva Engage både på datorn och mobilen.
Word
Word har verktyg både för text och grafik, goda nog att publicera exempelvis broschyrer och tidningsartiklar. Med avancerade funktioner, kan du även skapa mallar, koppla utskrifter, diktera och transkribera. Vidare kan du skapa smarta och långa dokument med länkar, bokmärken, korsreferenser, spalter och innehållsförteckningar. Verktygen för granskning och samarbete är också väl utvecklade. Word når du från valfria enheter.