Digitalt utanförskap

I Sverige beräknas ca 1,5 miljoner människor befinna sig i digitalt utanförskap.

Det finns flera anledningar till att människor befinner sig i digitalt utanförskap, det kan enligt undersökningar exempelvis vara seniorer, nyanlända och funktionshindrade. Självklart är kompetensutveckling en viktig nyckel till att lyfta dessa grupper.

Lexicon har varit delaktigt i flera samarbeten för att lyfta människor ur digitalt utanförskap

Ett vanligt problem är oförmåga att kunna hantera bank- och betalningsärenden digitalt. Idag har exempelvis bara 23% av personer äldre än 76 år mobilt bankid.

Lexicon har genomfört utbildningar i digitala betaltjänster i samarbete med Södermanlands, Gotlands, Kalmar och Blekinge län.

Lexicon har också anordnat träffar med utbildning i grundläggande digital kunskap i samarbete med Gävle kommun.

Vad kan Lexicon göra för medborgarna i er kommun eller region?

Utbildning i digitala grunder

  • Terminologi
  • Apple-ID
  • Bank-ID
  • Ladda ner appar
  • Vanliga appar och webbplatser
    • Fotografera
    • Boka resor (Tåg o flyg)
    • Träning
    • Spel
    • Tidningar o nyheter
    • Sociala medier
    • Företagens appar som ger rabatter

Utbildning för seniorer

  • Kommunikation: Facetime, Skype, Whatsapp, Instagram
  • Vårdappar
    • 1177 Vårdguiden
    • Apotek
  • Underhållning: Netflix, HBO, Play-kanaler (SVT, TV4 etc.) Youtube, Spotify
  • Bilder: Kamera på mobil, lagring, redigering, filmer
  • Hobbies: Facebookgrupper, bloggar, podcasts, e-böcker

Utbildning för Ny i Sverige

  • Webbplatser Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Skatteverket
  • Skola och utbildning: System för föräldrar, ansöka till utbildning
  • Översättningssajter/appar
  • Lär känna din kommun på nätet
  • Nyhetssajter för Invandrare (På Lätt Svenska)

Betallösningar

  • Säkerhetsfrågor
  • Handla på nätet
  • Swish
  • QR-koder
  • Bankapp
    • Se kontohändelser
    • Betala och överföra

Digitalisering i Arbetslivet

  • Epost
  • Digital kalender
  • Digitala möten och digitalt samarbete
  • Grundläggande Office

Helpdesk

För människor i digitalt utanförskap är det ett Moment 22 om all hjälp är digital. Lexicon har en pedagogisk helpdesk som kan hjälpa medborgare om allt som behövs för att kunna klara sin vardag.