Öppna kurser

Framgångsrik Försäljning genom aktiv bearbetning via inkommande och utgående samtal

I alla kontakter med kunder finns möjlighet till försäljning så se till att göra det med självförtroende och fokus på kundens bästa. Under den här utbildningen hjälper vi dig att bli säkrare på både utgående och inkommande kundsamtal, vilket leder till en jämnare försäljning/beläggning som också påverkar ditt företags lönsamhet i en positiv riktning.

Känner du dig påträngande vid tanken på att kontakta helt nya och befintliga kunder samt har tankar som; hur ska jag inleda, hur undviker jag att låta som en ”krängare”, hur ska jag tackla ett eventuellt motstånd mot det jag vill föreslå? Vi hjälper dig att bli bekvämare i arbetet med utgående kundsamtal samt ger dig konkreta och praktiska tips/verktyg för aktivitet med dina kontakter.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till alla som har någon form av kundkontakt där aktiv försäljning är en del av yrkesrollen; servicepersonal, konsulter, projektledare, ingenjörer, tekniker, säljare, backoffice funktioner som kommunicerar med kunder via mejl och istället bör ringa till kunderna för bättre dialog.

Utbildningsmål

Målet är att öka kunskapen och säkerheten inför aktiv bearbetning med utgående säljsamtal, ”kalla samtal”, boka kvalificerade kundmöten som ger nya affärsmöjligheter och merförsäljning på befintliga kunder.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs. Inför utbildningen är du välkommen att mejla in dina önskemål till kursledaren vilket hjälper oss att skräddarsy utbildningen efter deltagarnas förväntningar.

Innehåll

Försäljning genom utgående och Inkommande kundsamtal
  • Etablera den första kontakten med nya och befintliga kunder
  • Förberedelse, taktik och strategi i säljsamtalet
  • Att identifiera olika affärsmöjligheter
  • Positiva, naturliga ”ingångar” till din första säljkontakt
  • Att identifiera bakomliggande köpbehov
  • Dagens inköpsmönster via digitala kanaler
  • Att hantera en reklamation eller en missnöjd kund
Aktiv försäljning utifrån kundens olika behov
  • Kvalificerad behovsanalys
  • SPIN utifrån anpassning till din egen frågemetodik
  • Konsten att lyssna och läsa av vad kunden säger ”mellan raderna” samt identifiera kundens handlingsmotiv
  • Att påverka genom frågemetodik och matchning
Argumentationsteknik med tydlig kundnytta
  • Att skapa ”köplust”, idéförsäljning
  • Företagets styrkor och hur du lyfter fram dem
  • Personlig planeringen till proaktivitet
  • Merförsäljning på befintliga kunder
  • Att arbeta mot ett ömsesidigt beslut/delbeslut
  • Att uppfatta köpsignaler, hantera ett nej samt arbeta vidare mot ett ja
  • Avslutstekniker
Retoriskt möte med kund
  • Förberedelser och struktur inför kundmötet
  • Konsten att övertyga och att snabbt bygga trovärdighet
  • Pedagogiska hjälpmedel och budskapsförstärkare på mötet
  • Presentationsteknik - röst och språk samt att presentera för flera personer
Teknisk försäljning – skillnaden mellan produkt och tjänsteförsäljning
  • Förklara dina tjänster så kunden förstår – få fram kundnyttan
  • Nya tekniska begrepp
  • Tekniken bakom inlärning, skillnaden mot att lära ut
Hantera motgångar & köpmotstånd
  • Mental inställning för att hantera invändningar från kund
  • Konkreta verktyg för att hantera invändningar samt att vända en invändning till en affärsmöjlighet
  • Kundens bakomliggande orsaker

Diplom

Efter genomförd utbildning erhåller du Diplom.