Öppna kurser
Framgångsrika inköp, nyckeln till ökad lönsamhet
Att hantera sina inköp av varor och tjänster professionellt är centralt för att skapa, bibehålla och öka lönsamheten i ett företag eller en organisation. De som bäst hanterar inköpen är de som kommer att klara sig bättre än sina konkurrenter.
Motiverade och kompetenta inköpare och inköpsavdelningar som är proaktiva med en modern och uppdaterad syn på inköp är i många fall avgörande huruvida det blir vinst eller förlust. Under den här utbildningen får du som deltagare en konkret verktygslåda samt kunskap kring hur du på bästa sätt förbereder och genomför framgångsrika förhandlingar med leverantörer och partners för att lyckas med lönsamma och professionella inköp.
Utbildningsmål
Målet är att du som deltagare ska få ökad kunskap om verktyg för inköp samt förståelse för hur stor påverkan inköpet har på företagets resultat och utveckling.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med inköp av varor, material och tjänster samt dig som leder en inköpsavdelning.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Innehåll
Teoretiska avsnitt varvas med praktiska tillämpningsövningar, diskussion och erfarenhetsutbyte.
- Inköparens verktygslåda – Grundverktygen för dagens inköpare
- Grunderna i strukturen kring professionellt inköp av olika varor, material och tjänster
- Inköpsteknik - inköpets strategiska steg i företaget
- Den strukturerade inköpsprocessen - nyckeln till framgång
- Identifiera behov över tid, skapa specifikationen för inköp
- Inköparens marknadsanalys och leverantörsbedömning
- Checklista på leverantörernas olika bedömningspunkter
- Kategorisera våra olika leverantörer, hävstång, flaskhals, strategisk
- Spendanalys - kartlägga och analysera vårt totala inköpsmönster
- Hur bör vi utforma våra anpassade avtal, viktiga kriterier
- Förhandlingsteknik – Ett av inköparens viktigaste verktyg för framgång.
- Skapa din egen förhandlingsprocess från
- Förberedelse till avtal
Diplom
Efter genomförd utbildning erhåller du ett Diplom.