1 500 sociala proffs på Clarion

Kundreferens

Toppservice ger nöjda gäster i hotellbranschen, och nöjda gäster hälsar gärna på igen. Efter Lexicon Kommunikations serviceutbildning för 1 500 medarbetare på Clarion Hotels är gästerna nöjdare än någonsin.

Varje möte med en kund är en chans att ge ett positivt intryck, och varje medarbetare blir en ambassadör i den situationen. Med vetskapen om medarbetarnas värde genomförde Clarion Hotels en omfattande utbildningssatsning med serviceinriktning. Projektet hette Attitude at Clarion och 1 500 medarbetare utbildades i samarbete med Lexicon Kommunikation.


Rekordnöjda hotellgäster

Syftet var att göra medarbetarnas goda bemötanden av gäster ännu bättre. Rent konkret skulle Clarion Hotels NGI (Nöjda Gäster-Index) visa en ökning och på lång sikt skulle en merförsäljning skapas. Och effekten lät sig inte vänta.
– Vi ökade vårt NGI, efter att alla hotell genomgått utbildningen, från 84 till 85. Det var Clarion Hotels bästa resultat någonsin, berättar Ulrika Rosén, projektansvarig på Clarion, som skräddarsytt den dynamiska utbildningen tillsammans med Urban Stenberg från Lexicon.


Lyft av personligheter bakom succén

Utbildningskonceptet från Lexicon Kommunikation och Clarion utgick från varje medarbetares personlighet, genom att identifiera och lyfta fram respektive persons bästa egenskaper blev det möjligt för dem att påverka andra positivt.
– Utbildningen och lärarna fokuserade på både helheten och individen. Alla kände sig bekväma, och lockades samtidigt till många härliga skratt, fortsätter Ulrika Rosén.


 Mikael Junger, hotellchef på Clarion Winn Gävle:
– Vad jag uppskattar är att man plockat in lite beteendekunskap, samt en del om vilken personlighet man har som människa. Detta gör att kursen känns värdefull och spännande för varje anställd, och det är många som får sig en riktig aha-upplevelse. Flera anställda har berättat för mig att de nu vågar mer: vågar ta en chans, vågar sälja mer och vågar prova ett nytt beteende.

Clarion Hotels har fått en mycket positiv feedback från alla olika håll – så bra att de bestämt sig för att genomföra en fortsättning på utbildningen, i samarbete med Lexicon Kommunikation.

"Aldrig har jag hört så mycket positivt från samtliga yrkeskategorier.
De känner sig helt enkelt utvalda som fått vara med."
Mikael Junger, hotellchef på Clarion Winn Gävle

Clarion Hotels, en del av Choice Hotels

Choice Hotels Scandinavia ASA är Nordens största hotellkedja med över 160 hotell. Kedjan marknadsför fem varumärken: Comfort Hotel, Quality Hotel, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion Hotel. Företaget strävar efter att framstå som det självklara hotellalternativet för affärs- och konferensarrangörer samt semester- och fritidsresenärer. Choice Hotels Scandinavia är en del av Choice Hotels International med över 5 000 hotell i 42 länder.